На сайті 65 гостей та відсутні користувачі

Жителю міста ЖИТЕЛЮ МІСТА Правова приймальня Адміністративна відповідальність за вчинення насильства в сім’ї

Адміністративна відповідальність за вчинення насильства в сім’ї

Створено: Четвер, 27 жовтня 2016, 17:06
Перегляди: 323

        Відповідно до ст. 1 Закону України «Про попередження насильства в сім'ї» насильством у сім'ї   -   будь-які умисні дії фізичного, сексуального,  психологічного чи економічного спрямування  одного члена  сім'ї  по  відношенню  до  іншого члена сім'ї,  якщо ці дії порушують конституційні права і свободи члена сім'ї як  людини  та громадянина  і наносять йому моральну шкоду,  шкоду його фізичному чипсихічному здоров'ю.

 

       Насильство в сім’ї залишається однією з гострих проблем в українському суспільстві. Члени сім'ї,   які   вчинили   насильство   в  сім'ї несуть кримінальну,  адміністративну чи цивільно-правову відповідальність відповідно до закону.

       Підставами  для вжиття заходів з попередження насильства в сім'ї є:

         заява про допомогу жертви насильства в сім'ї або члена сім'ї, стосовно якого існує реальна загроза вчинення насильства в сім'ї;

     висловлене жертвою  насильства  в  сім'ї  або  членом  сім'ї, стосовно якого існує реальна загроза вчинення насильства в  сім'ї, бажання  на  вжиття  заходів  з  попередження насильства в сім'ї у разі, якщо повідомлення або заява надійшли не від нього особисто;

        отримання повідомлення про застосування  насильства  в  сім'ї або  реальної  загрози його вчинення стосовно дитини, яка є членом цієї  сім’ї,  чи  недієздатного  члена  сім'ї.

Як відбувається розгляд заяв про вчинення насильства в сім’ї?

          Прийняття, облік і розгляд заяв здійснюється за місцем проживання постраждалого від насильства, стосовно якого існує реальна загроза вчинення насильства.

          Усна заява викладається заявником і записується посадовою особою відповідного органу, а письмова - надсилається поштою або подається особисто, або передається через іншу особу. У заяві зазначається прізвище, ім'я та по батькові, місце проживання постраждалого від насильства в сім'ї або члена сім'ї, стосовно якого існує реальна загроза вчинення насильства, а також міститься інформація про те, ким вчинено насильство в сім'ї, час і місце його вчинення, умисні дії фізичного, сексуального, психологічного чи економічного спрямування, інші обставини вчинення насильства в сім'ї або реальної загрози його вчинення.

         Заява одразу після надходження до структурного підрозділу, відповідального за реалізацію державної політики щодо запобігання насильству в сім’ї - (Управління праці та соціального захисту населення м.Нововолинська) реєструється в журналі обліку заяв про вчинення насильства в сім'ї, а до відповідного підрозділу органу Національної поліції - у книзі обліку заяв про злочини та пригоди. Відмова у прийнятті та розгляді заяви не допускається.

       Органи розглядають заяву не більше ніж протягом трьох днів. Якщо виникає потреба у перевірці викладених у заяві фактів та з'ясуванні додаткових обставин, заява розглядається не більше ніж протягом семи календарних днів.

          У разі коли заява стосується неповнолітнього чи недієздатного члена сім'ї, відповідна інформація подається службі у справах дітей та органу опіки і піклування.Відповідний підрозділ органу Національної поліції інформує протягом трьох днів про отримання заяви структурний підрозділ, відповідальний за реалізацію державної політики щодо запобігання насильству в сім’ї.Про отримання заяви, в якій міститься повідомлення про існування загрози життю і здоров'ю особи, негайно інформується відповідний орган Національної поліції (за спеціальною телефонною лінією 102) для вжиття заходів до припинення насильства або дій членів сім'ї, спрямованих на виконання реальної загрози його вчинення.

           Під час розгляду заяви здійснюється відвідання постраждалого від насильства в сім'ї або особи, стосовно якої існує реальна загроза вчинення насильства, за місцем проживання представниками відповідного підрозділу органу Національної поліції, структурного підрозділу, відповідального за реалізацію державної політики щодо запобігання насильству в сім’ї, центру соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді відповідної місцевої ради, а у разі отримання зазначеної інформації стосовно неповнолітнього - із залученням представників органу опіки та піклування і служби у справах дітей.

          Згідно ст. 173-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення за вчинення насильства в сім'ї, тобто умисне вчинення будь-яких дій фізичного, психологічного чи економічного характеру (застосування фізичного насильства, що не завдало фізичного болю і не спричинило тілесних ушкоджень, погрози, образи чи переслідування, позбавлення житла, їжі, одягу, іншого майна або коштів, на які потерпілий має передбачене законом право, тощо), внаслідок чого могла бути чи була завдана шкода фізичному або психічному здоров'ю потерпілого, а так само невиконання захисного припису особою, стосовно якої він винесений, непроходження корекційної програми особою, яка вчинила насильство в сім'ї, - тягнуть за собою громадські роботи на строк від тридцяти до сорока годин або адміністративний арешт на строк до семи діб. Ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за одне з порушень, вказаних вище -тягнуть за собою громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин або адміністративний арешт на строк до п'ятнадцяти діб.

Що таке захисний припис?

    Відповідно до ст.13 Закону України «Про попередження насильства в сім'ї» особі,  яка  вчинила  насильство  в сім'ї після отримання офіційного  попередження про неприпустимість вчинення насильства в сім'ї, працівниками уповноважених підрозділів органів Національної поліції   за   погодженням   з   начальником  відповідного  органу Національної  поліції  і  прокурором  може бути винесений захисний припис. Захисний  припис не підлягає погодженню  прокурором у разі наявності в діях особи, яка вчинила насильство в сім'ї, ознак злочину. Захисний припис може бути винесений до осудної особи,  яка на момент винесення захисного припису досягла 16-річного віку.

     Захисним приписом особі, стосовно якої він винесений, може бути заборонено чинити певну дію (дії)  по  відношенню  до  жертви насильства в сім'ї, а саме:

   чинити конкретні акти насильства в сім'ї;

   отримувати інформацію про місце перебування жертви насильства в сім'ї;

  розшукувати жертву насильства в сім'ї, якщо жертва насильства в сім'ї за

  власним бажанням перебуває у місці,  що невідоме особі, яка вчинила

насильство в сім'ї;

 відвідувати жертву насильства в сім'ї,  якщо  вона  тимчасово перебуває не за

місцем спільного проживання членів сім'ї;

вести телефонні переговори з жертвою насильства в сім'ї.

     Наведенні вище обмеження встановлюються на термін до 90  діб  з  дня  погодження  захисного припису з прокурором.Ці види стягнень можуть бути призначені виключно за рішенням суду.

  КУпАП передбачено можливість застосування заходів забезпечення адміністративного провадження, дані заходи застосовуються для припинення адміністративних правопорушень, коли вичерпано інші заходи впливу, встановлення особи, складення протоколу про адміністративне правопорушення у разі неможливості складення його на місці вчинення правопорушення, забезпечення своєчасного і правильного розгляду справи про адміністративне правопорушення.    

     Законом зокрема передбачено можливість адміністративного затримання особи, яка вчинила насильство в сім’ї. Адміністративне затримання осіб, які вчинили насильство в сім’ї провадиться  органами внутрішніх справ (Національною поліцією). Адміністративне затримання в даній категорії справ може тривати не більше як три години.

       Справу про адміністративне правопорушення, яке є насильством в сім’ї розглядає суд за місцем вчинення правопорушення.За даними Єдиного державного реєстру судових рішень за вересень 2016 року Нововолинським міським судом Волинської області було порушено 10 справ про притягнення до адміністративної відповідальності за ч.1 ст.173-2 КУпАП.

        На підставі п.5 ч.2 ст.4 Закону України «Про судовий збір»з особи яка притягується до адміністративної відповідальності стягується судовий збір (0,2 розміру мінімальної заробітної плати, що станом на 19.10.2016р. становить 275,60 грн.).

        Суд при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов'язаний з'ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом'якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, а також з'ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Розяснення викладені для громадян міста Нововолинська головним спеціалістом Нововолинського бюро правової допомоги – Нич Т.Я.